2016. augusztus 28., vasárnap

Balatonfüred - Dörgicse

Az idei év úgy látszik a kerékpártúrák éve lett. Balatonfüred közelében töltöttünk még egy hosszú hétvégét Belgiumban élő barátainkkal. Igyekeztünk két napba belesűríteni minél több programot a korábbi túráinkról összeválogatva.

Az egyik napi túránk útvonala: Balatonfüred - Pécsely - Vászoly - Dörgicse - Balatonakali - Aszófő - Balatonfüred - Csopak - Lovas - Balatonfüred

Balatonfüredet a felső Arácsi úton hagytuk el. Egy jó kis emelkedővel indítjuk tehát a túránkat. Balatonfüred végén van egy szép kilátópont a buszvárónál ahol szépen látszik a Tihanyi félsziget. Első pihenőpontunk Balatonszőlős lesz kb. 5 km-nél. Itt balra kell fordulnunk Pécsely felé, továbbra is emelkedik az út, Pécsely még kb. 5 km innen.

Cserébe a kilátás igazán fantasztikus:

Pécselyi medence

Pécselyen a balra kanyarodó főutat elhagyva jobbra Vászoly felé tartunk, a falu kb. 4 km-re lesz, és egy "csúnya" emelkedővel kell megküzdenünk (180 -> 280 m-ig). A kilátást itt is értékelhetjük :) Nem a domb legtetején, hanem kicsivel előtte élvezhetjük ezt a csodálatos panorámát. Viszonylag kevés autó jár erre, a többség a Balaton partján strandol, vagy arrafelé teker. 2-3 biciklisnél nem találkoztunk többel az utunk során.

Vászoly után még tovább emelkedik az út, egészen a 320 m-es szintvonalig. Onnan viszont nagyon jó gurulásunk lesz Dörgicsére, én karcoltam az 55 km/h-t is.

Mi itt tartottuk első pihenőnket a Pántlika pincészetnél. Két éve már jártunk itt, de immáron ételeket is fogyaszthatunk a borokon kívűl a kellemes hátsó kertben. A másik lehetőség borok kóstolására a faluban a Dörgicsei borháznál van. Ott is kiváló borok vannak.

A feltőltődés után folytatjuk a kellemes gurulást egészen a Balaton partig, Balatonakali-ig, ahol a 71-es út túloldalán találjuk éppen a balatoni körutat. Elértük mai túránk legtávolabbi pontját, visszafelé tartunk tehát Tihany és Füred felé. A balatonkerülő bicikliútra jellemző hogy gyakran lemegy a partig, majd onnan vissza a 71-es útig emelkedve, így égetve feleslegesen a kalóriákat :) Nem is értem miért nem lehet teljesen a part közelében kiépíteni az utat, hisz a vasút is ott megy. Nem kellene a forgalmas 71-es mellett szívni a benzingőzt...

Füreden nehéz volt átvergődni, a rengeteg nézelődő gyakran a bicikliutat is használja a Tagore sétány mellett. Cserébe kóstolhatunk egy finom fagyit.

Füred végén - miután a partról megint feltekerünk a 71-esig ott találjuk a "Guruljon az élet" c. pihenőhelyet, fantasztikus kilátással és jó étel-ital kínálattal, érdemes itt pihenni egyett.

Ezután Csopak következik, a bicikliutat kicsit el kell hagynunk ha a mi általunk javasolt körhöz ragaszkodtok. Amikor a bicikliút jobbra megy ott nekünk "fel" kell tekerni a 71-esig vagy a Kőkorsó, vagy a Fürdő utcán. A Fürdő utcával szemben van a vasúti átjáró, ott kell átmennünk és feltekerni az emelkedőn a Kossuth utcán egészen a Petőfi utcáig = Olaszrizling tanösvény. Innen pazar kilátás lesz végig a tóra, szőlőkre. Gyalog is megéri végigsétálni rajta. A kék túra útvonalát követhetjük Paloznakig, vagy akár Lovasig is. Ne guruljunk le vissza, hanem a fenti utakat használjuk.

Mi innen visszafordítottuk a túrát, visszamentünk a Kossuth utcáig, kis gurulás után jobbra a Füredi útra fordultunk ami keresztezi a 73-as utat, majd onnan a tóval párhuzamosan fent visszavisz Balatonfüredre.